در حال پردازش، لطفا کمی صبر کنید ...
bd
تحریریه برآورد - 23 مرداد 1402

چگونه کارکرد واقعی خودرو را تشخیص دهیم؟

تشخیص سریع کارکرد واقعی خودرو بدون دیاگ

گاهی با دانستن نکاتی که در ادامه این مقاله در برآورد به آنها اشاره خواهیم کرد خیلی سریع و ساده می توان حداقل تشخیص داد که خودرو واقعا کم کار است یا احتمالا کیلومتر آن دستکاری شده است.

امروزه خودرو به دلیل قیمت بالای آن به کالایی تبدیل شده است که خرید و فروش دست دوم یا کارکرده آن رواج بسیار زیادی دارد. با کم شدن قدرت خرید مردم و کاهش عرضه شرکت های خودرو سازی داخلی و ممنوعیت واردات خودروهای خارجی،  معاملات خودرو های کارکرده سهم بیشتری از معاملات بازار را به خود اختصاص داده اند

هر چند که خرید دست دوم یک محصول یا کالا همراه با صرف هزینه کمتر نسبت به خرید نمونه اولیه آن بوده، اما خرید دست دوم چندان کار ساده‌ای هم نیست. این موضوع خصوصا برای خودرو که همراه با ویژگی‌های فنی پیچیده بوده، بسیار اهمیت دارد. یکی از اصلی‌ترین موضوعات در خرید هر خودرو میزان کارکرد آن است. اینکه شما بدانید خودرو مورد نظرتان چند کیلومتر کارکرد دارد.
با توجه به هزینه های استهلاک و عمر محدود و معین قطعات خودرو،  میزان کارکرد خودرو سهم بسزایی در تعیین قیمت ، کیفیت و حتی ایمنی  خودرو دارد. کارکرد معمول یا متداول خودروهای سواری برای استفاده شخصی یصورت سالیانه بین ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر می باشد که البته در خودرو های لوکس و گران قیمت به جهت استتفاده شدن به عنوان خودرو دوم و سوم تا ۱۰ هزار کیلومتر در سال نیز کاهش می یابد.

 

کارکرد خودرو از روی کیلومتر شمار خودرو قابل بررسی است اما متاسفانه برخی افراد جهت سودجویی با روش هایی  عدد کیلومتر شمار خودرو را  تغییر داده و عدد کمتر را جایگزین آن کارکرد واقعی خودرو می کنند.
البته روش های مختلفی جهت تشخیص کارکرد یا کیلومتر واقعی خودرو وجود دارد که قطعی ترین و کم خطا ترین  آنها روش دیاگ خودرو است که توسط نمایندگی ها یا متخصصان برق خودرو انجام می گیرد که البته نیاز به صرف هزینه و زمان قابل توجهی است .
اما گاهی با دانستن نکانی که درادامه این مقاله در برآورد به آنها  اشاره خواهیم کرد خیلی سریع و ساده می توان حد اقل تشخیص داد خودرو واقعا کم کار است یا احتمالا کیلومتر آن دستکاری شده است.

 

ابتدا می‌توان به وضعیت رنگ‌ (خط وخش های ریز و رنگ پریدگی) و بدنه خودرو، سالم بودن قطعات، آثار ساییدگی یا فرورفتگی بر روی بدنه و برخی موارد دیگر اشاره کرد. طبیعتا خودرویی که کارکرد زیادی دارد در بسیاری از موارد در این ویژگی‌ها، ظاهر چندان مناسبی ندارد. چرا که به مرور گذر زمان باعث تحلیل رفتن ظاهر خودرو می‌شود.

 

تمیز و نو یا کهنه بودن صندلی‌ها، قربیلک فرمان، رنگ قطعات داخل کابین و برخی موارد دیگر از جمله روش‌های تشخیص کارکرد خودرو واقعی  است. حتی  می‌توان میزانی که پدال گاز یا ترمز سائیده شده‌اند را بررسی کرد. هر اندازه که این دو پدال بیشتر سائیده شده باشند، احتمال بالا بودن کارکرد  خودرو  بیشتر می‌شود. البته این موارد همگی تجربی هستند و بهتر است در صورت شک کردن حتما قبل از خرید و فروش از روش دیاک از کارکردواقعی آن مطلع شوید.

 

دیسک ترمز یکی بهترین نقاط برای تشخیص واقعی بودن کارکرد خودرو است. به طوری که اگر خودرو  دارای کارکرد بالاتر از ۶۰ هزار کیلومتر  باشد، معمولا دیسک ترمز لبه دار خواهد بود .برای تشخصیص آن خیلی ساده می توانید از بین پره های رینگ یا از پشت لاستیک ناخن یا پیچ گوشتی بلندی را روی دیسک به آرامی  بکشید و پله ها یا لیه  را چک کنید. درصورت کم کار بودن خودر ، دیسک نباید هیچ لبه ای داشته باشد .این مورد در خودروهای با کارکرد  زیر ۳۰ هزار کیلومتر کاملا برعکس است. خودروهایی که معمولا کارکرد زیادی دارند،  به علت استفاده زیاد از ترمز، لبه دیسک ترمز آنها تیز می‌شود. حتی اگر فروشنده خودرو ادعا کند که خودرو مذکور کمتر از ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد، اما  دیسک ترمز آن دارای لبه تیز  یا پله باشد، بدانید که قطعا میزان کارکرد آن دستکاری شده است.

 

معمولا به هنگام خرید ممکن است فروشندگان دلایل و استدلال‌های زیادی برای تیز بودن لبه دیسک ترمز بیاورند که نباید شما را فریب دهند. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد میزان سائیدگی پدال ترمز خودرو نیز می‌تواند یکی از نقاط محل بررسی برای تشخیص کارکرد باشد.

 

تشخیص از طریق وضعیت رادیاتور و آب رادیاتور  خودرو

 

رادیاتور خودرو صفر و کمکار ظاهر تمیزی دارد ولی رادیاتور  خودرو های کار کرده و یا پر کار گاها دارای  علائمی نظیر کج یا  له شدن لبه های ریز، گیر کردن حشرات  و یا آشغال های ریز و گرفتن گرد و غبار هستند.

 

همانطور که می دانید در حالت عادی رنگ اصلی آب در رادیاتور به رنگ سبز یا آبی  شفاف است. در صورتی رنگ آب رادیاتور به رنگ زرد یا قرمز تغییر کرده باشد یا از شفافیت آن کسته شده باشد قطعا این خودرو کارکردی بالاتر از ۳۰ هزار کیلومتر را دارد .

 

تشخیص با تست رانندگی

 

در صورتی که کارکرد خودرو زیر ۱۰ هزار کیلومتر باشد می بایست سیستم تعلیق و فرمان خودرو بدون گیجی خلاصی و حتی کمی سفت  و سخت باشد و لاستیک های خودرو نیز کاملا نو و ۱۰۰ درصد باشد.

 

تشخیص با استعلام از نمایندگی خودرو
خودروهایی که دارای گارانتی می باشند، مالکان برای حفظ گارانتی، خودروی خود را به صورت دوره ای به نمایندگی های خودرو برده و در آنجا پس از سرویس و چک کردن خودرو کیلومتر خودرو ثبت می گردد که با بررسی تاریخچه سرویس های خودرو نیز میتوان به دستکاری کردن کارکرد خودرو پی برد.

 

 

 

 

 


  

 

برآورد

اخبار